اینها کشورهایی هستند که TikTok قبلاً در آنها ممنوع شده است


لندن (AP) – TikTok در کانون توجه مقامات ایالات متحده است، جایی که قوانین جدید تهدید می کند ممنوعیت سراسری مگر اینکه ByteDance مادر چینی خود را از شر آن خلاص کند. این بزرگترین ضربه به برنامه محبوب اشتراک گذاری ویدیو خواهد بود که با محدودیت های مختلفی در سراسر جهان مواجه شده است.

TikTok در حال حاضر در چندین کشور و در دستگاه های دولتی در چندین کشور دیگر به دلیل نگرانی مقامات مبنی بر اینکه این برنامه مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت سایبری را ایجاد می کند، ممنوع شده است.

این نگرانی ها در لایحه آمریکا منعکس شده است که نقطه اوج است ترس دیرینه دو حزبی در واشنگتن رهبران کمونیست چین می توانند ByteDance را مجبور کنند که داده های کاربران ایالات متحده را تحویل دهد یا با سرکوب یا تبلیغ محتوای خاص بر آمریکایی ها تأثیر بگذارند. TikTok مدت‌هاست که اعلام کرده است که داده‌ها را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و مدیر عامل آن موضعی سرکشی اتخاذ کرده و قول داده است که با آن مقابله کند.

در اینجا مکان هایی وجود دارد که TikTok به طور جزئی یا کامل ممنوع است:

افغانستان

TikTok از سال 2022 به همراه بازی ویدیویی PUBG ممنوع شد، زیرا رهبری طالبان این کشور تصمیم گرفت دسترسی را به این دلیل که از جوانان در برابر “گمراه شدن” محافظت می کند، ممنوع کند.

استرالیا

TikTok در دستگاه های صادر شده توسط دولت فدرال استرالیا ممنوع است. مارک دریفوس، دادستان کل کشور گفت که پس از دریافت مشاوره از سرویس های اطلاعاتی و امنیتی کشور، این تصمیم را گرفته است.

بلژیک

شورای امنیت ملی ماه گذشته تصمیم گرفت ممنوعیت نامحدود TikTok از دستگاه‌های متعلق به دولت فدرال یا پرداخت هزینه آن. این ممنوعیت سال گذشته به دلیل نگرانی در مورد امنیت سایبری، حریم خصوصی و اطلاعات نادرست به صورت موقت صادر شد. الکساندر دی کرو، نخست وزیر این کشور گفت که این بر اساس هشدارهای سرویس امنیت دولتی کشور و مرکز امنیت سایبری است.

کانادا

دستگاه های صادر شده توسط دولت فدرال از استفاده از TikTok منع شده اند. مقامات آن را یک خطر “غیرقابل قبول” برای حریم خصوصی و امنیت خواندند و گفتند که این برنامه از دستگاه ها حذف می شود و کارمندان از دانلود آن منع می شوند.

دانمارک

وزارت دفاع دانمارک کارمندان خود را از استفاده از TikTok در تلفن های کاری منع کرده است و به کارمندانی که آن را نصب کرده اند دستور داده است تا در اسرع وقت این برنامه را از دستگاه های خود حذف کنند. این وزارتخانه اعلام کرد که دلایل این ممنوعیت شامل “ملاحظات امنیتی قوی” و “نیاز بسیار محدود مرتبط با کار برای استفاده از برنامه” است.

اتحادیه اروپا

پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپا، سه نهاد اصلی بلوک 27 عضوی، ممنوعیت استفاده از TikTok را در دستگاه‌های کارکنان اعمال کرده‌اند. بر اساس ممنوعیت پارلمان اروپا، به قانون‌گذاران و کارکنان نیز توصیه شد که اپلیکیشن TikTok را از دستگاه‌های شخصی خود حذف کنند.

فرانسه

استفاده «تفریحی» از TikTok و سایر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام در تلفن‌های کارمندان دولت به دلیل نگرانی‌ها در مورد اقدامات امنیتی ناکافی داده‌ها ممنوع شده است. دولت فرانسه برنامه های خاصی را نام نمی برد، اما خاطرنشان کرد که این تصمیم پس از اقدام دولت های دیگر علیه TikTok اتخاذ شد.

هند

هند الف را معرفی کرد ممنوعیت سراسری در TikTok و ده ها برنامه چینی دیگر، مانند برنامه پیام رسانی WeChat، در سال 2020 به دلیل حفظ حریم خصوصی و نگرانی های امنیتی. این ممنوعیت مدت کوتاهی پس از درگیری میان نیروهای هندی و چینی در مرز مورد مناقشه هیمالیا که منجر به کشته شدن 20 سرباز هندی و زخمی شدن ده ها نفر شد، صادر شد. به شرکت‌ها فرصت داده شد تا به سؤالات مربوط به حریم خصوصی و الزامات امنیتی پاسخ دهند، اما این ممنوعیت در سال 2021 دائمی شد.

اندونزی

TikTok در این کشور بزرگ و پرجمعیت آسیای جنوب شرقی به طور کامل ممنوع نیست، فقط خرید آنلاین پس از اینکه مقامات معاملات تجارت الکترونیکی را که در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای محافظت از کسب‌وکارهای کوچک انجام می‌شد، تعطیل کردند.

لتونی

ادگارس رینکویچ، وزیر امور خارجه در توییتی اعلام کرد که حساب TikTok خود را حذف کرده و این برنامه همچنین از گوشی‌های هوشمند رسمی وزارت خارجه ممنوع شده است.

هلند

دولت مرکزی هلند برنامه‌هایی از جمله TikTok را به دلیل نگرانی‌های امنیتی داده‌ها از تلفن‌های کاری کارمندان ممنوع کرده است. در بیانیه دولت به طور مشخص نامی از TikTok ذکر نشده است، اما گفته شده است که کارمندان دولت از نصب و استفاده از برنامه‌های «از کشورهایی که برنامه‌های سایبری توهین‌آمیز علیه هلند و/یا منافع هلندی دارند» در دستگاه‌های کاری تلفن همراه خود دلسرد می‌شوند.

نپال

کشور هیمالیا الف را معرفی کرد ممنوعیت سراسری در TikTok، گفت که “هماهنگی اجتماعی” و حسن نیت را مختل می کند و آن را به “سیل مواد زشت” متهم می کند. مقامات به شرکت مخابرات دستور دادند که دسترسی به برنامه را مسدود کند.

نیوزلند

قانونگذاران نیوزیلند و کارمندان پارلمان ملی از داشتن اپلیکیشن TikTok بر روی تلفن های کاری خود با توجه به توصیه کارشناسان امنیت سایبری دولتی منع شده اند. این برنامه از همه دستگاه‌هایی که به شبکه پارلمانی دسترسی دارند حذف شده است، اگرچه مقامات می‌توانند ترتیبات ویژه‌ای را برای هر کسی که به TikTok برای انجام وظایف دموکراتیک خود نیاز دارد، انجام دهند.

نروژ

پارلمان نروژ پس از هشدار وزارت دادگستری این کشور مبنی بر عدم نصب این برنامه بر روی تلفن های کارمندان دولتی، تیکتوک را از کار در دستگاه های خود منع کرد. رئیس مجلس گفت: تیک تاک نباید روی دستگاه هایی باشد که به سیستم های مجمع دسترسی دارند و باید در اسرع وقت حذف شود. اسلو، پایتخت این کشور، و دومین شهر بزرگ، برگن، همچنین از کارکنان شهرداری خواسته اند تا TikTok را از تلفن های کاری خود حذف کنند.

پاکستان

مقامات پاکستانی از سال 2020 تاکنون حداقل چهار بار TikTok را به‌دلیل نگرانی از تبلیغ محتوای غیراخلاقی به طور موقت ممنوع کرده‌اند.

سومالی

دولت به شرکت های مخابراتی دستور داد دسترسی را مسدود کنید در TikTok همراه با برنامه پیام رسانی تلگرام و پلتفرم قمار 1XBET. مقامات گفتند که نگران این هستند که این پلتفرم ها محتوای افراطی، تصاویر برهنه و سایر مطالبی را که برای فرهنگ و اسلام سومالی توهین آمیز تلقی می شود منتشر کنند.

تایوان

تایوان پس از هشدار FBI مبنی بر اینکه این برنامه خطر امنیت ملی را به همراه دارد، TikTok را در بخش عمومی ممنوع کرده است. دستگاه‌های دولتی، از جمله تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و رایانه‌های رومیزی، از استفاده از نرم‌افزارهای ساخت چین که شامل برنامه‌هایی مانند TikTok، معادل چینی Douyin یا Xiaohongshu، یک برنامه سبک زندگی چینی است، منع شده‌اند.

انگلستان

مقامات بریتانیایی TikTok را از تلفن های همراهی که وزرا و کارمندان دولت استفاده می کنند ممنوع کرده اند. مقامات گفتند این ممنوعیت به دلایل امنیتی یک “اقدام احتیاطی” است و در مورد وسایل شخصی اعمال نمی شود. پارلمان بریتانیا TikTok را در تمام دستگاه‌های رسمی و در «شبکه پارلمانی گسترده‌تر» ممنوع کرده است. دولت نیمه خودمختار اسکاتلند و شهر لندن نیز استفاده از TikTok را برای دستگاه های شخصی ممنوع کرده اند. بی‌بی‌سی از کارکنان خواسته است تا TikTok را از دستگاه‌های شرکتی حذف کنند، مگر اینکه از آن برای مقاصد سرمقاله یا بازاریابی استفاده کنند.

ایالات متحده

مقامات ایالات متحده به سازمان های دولتی دستور داده اند تا TikTok را از دستگاه ها و سیستم های فدرال به دلیل نگرانی های امنیتی داده حذف کنند. بیش از نیمی از 50 ایالت ایالات متحده نیز مانند کنگره و ارتش ایالات متحده، این برنامه را از دستگاه های رسمی ممنوع کرده اند. مونتانا تلاش معرفی یک ممنوعیت در سراسر کشور شکست خورد، و همچنین یک پیشنهاد در ویرجینیا برای جلوگیری از استفاده کودکان

کالوین چان، آسوشیتدپرس

دیدگاهتان را بنویسید